vrijdag 7 augustus 2009

Spinaziehoeren

Een Lowlandsblogwedstrijd hoeft niet over Lowlands te gaan, dat hoeven we gelukkig niet uit te leggen.
Op het blog van Bert (http://www.nkhonderdmetersprint.blogspot.com/) gaat het over een sportieve prestatie die al snel een wedstrijd rennen in de supermarkt blijkt. Je hebt dat als lezer al door voor de hoofdpersoon zelf uitroept: “Dit zijn de Nederlandse Kampioenschappen Honderd Meter Sprint in de Supermarkt!”, al werkt de foto (Bert zelve, naar ik aanneem, in een oranje shirt, een medaille om terwijl hij een beker omhoog houdt die ons deels een blik op zijn gezicht ontneemt) aanvankelijk grappig verwarrend.
Schrijven kan Bert wel, in spanning opbouwende korte, staccato zinnen.
Alleen doseren, dat kan Bert niet.
De tegenstander in de supermarkt is een oudere vrouw, die aanvankelijk wordt beschreven als een “oud grijs vrouwtje”. Alleen Brabanders komen wat mij betreft weg met de term “vrouwtje”, omdat het uit hun mond nog wel iets goedmoedigs heeft.
Maar het vrouwtje heet al snel een 'spinaziehoer' en 'heks'.
Het woord 'hoer' als scheldwoord combineren met een ander woord, dat is nogal riskant: het is altijd zichtbaar grappig bedoeld, maar wanneer het vervolgens niet grappig uitpakt, wordt het pijnlijk.
Zoals bij spinaziehoer.
Wie inspiratie wil opdoen hoe te variëren op het woord hoer, moet zeker een keer naar de Night of Terror gaan, een jaarlijks horrorfeest in Amsterdam waar tijdens een nacht vier films worden vertoond. Iedere vrouw die tijdens de acht uur horror in beeld komt, wordt door de volle filmzaal (ja, ook door de weinige aanwezige vrouwen) uitgescholden voor van alles, maar het eindigt altijd op 'hoer', uitgesproken met een lange, rollende r: hoerrrrrrr.
Volgens een hardnekkig gerucht is de traditie ooit begonnen toen Xavier Hollander, 'the happy hooker', te gast was op het festival, een van de aanwezigen naar haar wees en tegelijk 'hoer' riep, waarna de rest van de zaal het overnam. Het is me niet bekend of Hollander iets terugriep, maar dat is dan ieder geval minder blijven hangen.

Leon Verdonschot

4 opmerkingen:

  1. spinaziehoer...dat is nou een mooi woord!
    Deze week op www.supergoed.net een levensbeschouwelijk stuk over de gaypride!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. niet alle mensen beschouwen 'hoer' als scheldwoord. Kijk maar:
    http://www.youtube.com/watch?v=PcBG8D-r-q0

    Ik heb ook weer nieuwe voorraad dus een nieuw verhaal.

    Moet ik dat trouwens nog melden elke keer of?? Ik snap t na 2 weken nog steeds niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tijd om zelf even te reageren lijkt me...

    Ten eerste is het oude vrouwtje in het verhaal niet mijn 'tegenstander', maar een toevallig winkelend dametje, die totaal niet op de hoogte is van de wedstrijd die op dat moment in de winkel aan de gang is.

    Ten tweede vind ik 't opmerkelijk dat u zegt dat ik niet kan doseren. Zo heb ik er juist bewust voor gekozen om het contrast tussen, aan de ene kant een lief oud vrouwtje, aan de andere kant mijn botheid (spinaziehoer), zo absurd mogelijk te laten zijn.

    Maar goed, zal nu wel niet door u worden uitgenodigd om dit stukje op Lowlands voor te komen dragen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een hopelijk meer 'gedoseerde' poging dan...
    http://swifferenenswaffelen.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen